A kötetben olvasható írások, kritikák és tanulmányok az elmúlt bő évtizedben születtek. Amikor 2007-ben elkezdtem tanulmányaimat a Szegedi Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájában, érdeklődésem fókuszában a két világháború közötti populáris kultúra és sajtótörténet mellett elsősorban a Nyugat szerzőinek szociokulturális terei, geográfiai érdeklődésük, utazásaik identitásképző mechanizmusai álltak. Az itt közreadott írások kezdetben a kutatási témámhoz kapcsolódó, készülő, majd be is fejezett disszertáció "melléktermékei" voltak. Később egyre világosabbá vált, hogy a klasszikus modernség magyar irodalmának térpoétikai dimenziói értelmezhetetlenek a tágabb miliő, az Osztrák-Magyar Monarchia, majd az azt követő konglomerátumok tájtapasztalatainak megértése, a monarchikus, posztmonarchikus irodalom, a térség, a köztes-európai létállapot értelmezésének vágya nélkül. Így alakult, egy idő után már tudatosan, hogy a Kárpát-medence modern és kortárs irodalmainak tárgykörében született kritikáim és tanulmányaim rendre a minoritás, a multikulturalizmus, a kulturális határhelyzetek, a kisebbségi létértelmezések mintázatait kutatták. Ezután már nem is véletlenszerűen találtak meg a számomra főleg e szempontokból izgalmas szerzők kötetei.
Egy tökéletesen fekete, több ezer méter magas áthatolhatatlan kupola borul a város fölé - ez az "erőtér". A civilizáció összeomlásának korszakában burkolja így be magát az egyik főváros, hogy megvédje polgárait az eluralkodó káosztól, erőszaktól, fos...
Több mint félezer érem, bravúros rekordok, felejthetetlen pillanatok - az elmúlt évtizedekben a magyar olimpikonok sportnagyhatalommá tették az országot az ötkarikás játékokon elért eredményeikkel. Másodpercek, méterek, pontok és gólok azonban nem tu...
Szókratészt minden idők egyik legnagyobb gondolkodójaként tartjuk számon. Pedig nem volt tudós, nem írt semmit, egész életében tanulni akart. Úgy tartotta, "a vizsgálódás nélküli élet nem emberhez méltó élet". Meg volt győződve, hogy az elképzelések ...
Gazdag nyelv a magyar. Ha élünk bő lehetőségeivel, akkor egy nagy formátumú alkotás minősítésénél két szót is használhatunk: teljes és tökéletes. Pedig a kettő nem azonos: a teljesség a mű tartalmi gazdagságát jelzi, a tökéletesség a kivitelezés minő...
A nyilvánosságnak szánt beszélgetés mindig tanúbizonyság-tétel is. Senki sem tesz tanúbizonyságot a maga teljességében arról, aminek tanúja volt, csak annak bizonyos részleteiről. Alapvetően szinte csak arról, amiről kérdezik. Éppen ezért a kérdezőne...